SEOBGBATAK2 SEOBGBATAK15 SEOBGBATAK19 SEOBGBATAK25 SEOBGBATAK27 SEOBGBATAK22 SEOBGBATAK22 SEOBGBATAK22
SEOBGBATAK2 SEOBGBATAK15 SEOBGBATAK19 SEOBGBATAK25 SEOBGBATAK27 SEOBGBATAK22 SEOBGBATAK22 SEOBGBATAK22
نانو اکسید روی – گروه نانو انرژی

نانو اکسید روی

  1. اکسید روی که یک اکسید فلزی معدنی است یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده بسیاری از محصولاتی است که ما روزانه از آنها استفاده می کنیم.  نانو ذرات اکسید روی به علت واکنش پذیری بالاتر سطح و افزایش نسبت سطح به حجم خواص تقویت شده ای نسبت به مشابه میکروی خود دارد. این پودر سفید رنگ خواصی مانند پایداری مکانیکی و حرارتی بالا، سختی و صلبیت، سمیت کم، زیست سازگاری و زیست تخریب پذیری بالا، فوتوکاتالیست، مقاومت در برابر اشعه فرابنفش (UV) و مقاومت در برابر رشد باکتری دارد.

این مجموعه با تولید نانو ذرات اکسید روی با سایز ذرات 20-40 نانومتر، خلوص 99 درصد، خواص آنتی باکتریال قدرتمند و سطح ویژه بالا آمادگی دارد تا با عرضه نمونه رایگان محصول تولیدی خود به صنایع مختلف، امکان آزمایش این محصول ارزشمند را برای آنان فراهم آورد.

کاربرد های نانو اکسید روی

صنعت دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی

نانو اکسید روی به علت داشتن خواص آنتی باکتریال، آنتی یو وی (مقاومت در برابر اشعه فرابنفش)، ضد عفونی کننده و خشک کننده به طور گسترده در تولید انواع داروها به کار می­رود. نانو اکسید روی دارای خواصی است که به موجب آن زخم سریع تر التیام پیدا می­کند. بنابراین در پمادهایی که برای سوختگی و خارش پوست تهیه می­شود به کار می­رود. کرم های ضد آفتاب از جمله محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که در فرمولاسیون آن­ها جهت محافظت پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید (UVA و UVB) از نانو اکسید روی استفاده می­گردد.

صنایع لاستیک سازی

تولید جهانی اکسید روی 100000 تن در سال می­باشد که بخش عمده آن توسط صنایع لاستیک سازی جهت تولید محصولات مختلف مصرف می­شود. از اکسید روی به طور معمول به عنوان فعال کننده پخت و یا عامل پخت استفاده می­گردد. همچنین هدایت حرارتی لاستیک های سیلیکونی نسبتا کم است و با افزودن پرکن های حرارتی مشخصی مانند پودرهای فلزی و اکسید های فلزی تقویت می­شود. اکسید روی، اکسید منیزیم و اکسید آلومینیوم از جمله پودرهایی هستند که قادرند هم هدایت حرارتی لاستیک های سیلیکونی را بهبود بخشند و هم مقاومت الکتریکی بالای آن را حفظ کنند. پژوهش ها نشان داده است که استفاده از نانو ذرات اکسید روی نسبت به ذرات میکرونی آن موجب کاهش 90 درصدی مصرف اکسید روی در صنعت لاستیک می­شود. همچنین امکان حذف و یا کاهش گوگرد از آمیزه لاستیک ها نیز در صورت بهینه سازی فرمولاسیون وجود دارد.

منسوجات

صنایع نساجی پتانسیل زیادی برای استفاده از نانو اکسید روی دارد. یکی از خواص مهم نانو اکسید روی خاصیت آنتی باکتریال یا همان مقاومت آن در برابر رشد باکتری می­باشد. این اکسید فلزی در مقایسه با نقره دارای سمیت بسیار کمتر و قیمت پایین­تری می­باشد که راه را برای جایگزین کردن آن با نقره هموار می­سازد. علاوه بر آن مقاومت در برابر اشعه فرابنفش و درنتیجه کاهش میزان پوسیده شدن منسوج نیز از دیگر مزایای نانو اکسید روی می­باشد.

لعاب کاشی و سرامیک

صنعت کاشی و سرامیک در حال حاضر یکی از مصرف کنندگان عمده نانو اکسید روی در کشور بوده و تقاضای آن نیز روز بروز در حال افزایش می­باشد. ایجاد خاصیت آنتی باکتریال و براقیت در لعاب کاشی، سرامیک و سرویس های بهداشتی دلیل تمایل این صنعت به استفاده از نانو اکسید روی می­باشد. پیش بینی می­گردد میزان مصرف پودر نانو اکسید روی در این صنعت در انتهای سال 1401 به 40 تن در سال برسد.